יום שישי, 25 באוגוסט 2017

מהו טיפול דיאלקטי-התנהגותי?

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) ממשיך לצבור תאוצה, במיוחד לאור ממצאי המחקרים המראים כי מדובר בטיפול יעיל למגוון רחב של הפרעות נפשיות.

טיפול DBT  פותח על ידי מרשה לינהן, פסיכולוגית קוגניטיבית התנהגותית, במהלך עבודתה עם נשים בעלות נטיות אובדניות והתנהגויות של פגיעה עצמית, רבות מהן ענו לאבחנה של הפרעת אישיות גבולית (BPD).
מרשה לינהן
תחילה, פיתחה לינהן את שיטת הטיפול על פי העקרונות הקוגניטיביים התנהגותיים של טיפול CBT, אולם לאורך הזמן הבחינה לינהן כי הטכניקות הקוגניטיביות התנהגותיות המסורתיות לא הצליחו להביא לתוצאות יעילות דיין עבור חלק מהמטופלים, אשר הגיבו אליהן בכעס וברתיעה ואף נשרו מהטיפול.


בשלב זה, היא החלה לבצע התאמות בשיטת הטיפול מתוך רצון ליצור פרוטוקול שיסייע לאנשים לשנות את התנהגותם ובמקביל תספק להם גם חוויות קבלה ותיקוף בכדי להפחית את עוצמת הכעס ולשפר את ההיענות שלהן לטיפול. לינהן הייתה הראשונה ששילבה את שיטת המיינדפולנס, אותה פיתח ג׳ון קבט זין, אך תוך מערך מחקרי, שיטתי מבוקר ואמפירי.

לחיות חיים שראוי לחיותם

התוצאה הסופית הינה טיפול פסיכולוגי המשלב התערבויות ואסטרטגיות שינוי התנהגותיות בשעת משבר וקושי (יעילות בין אישית וויסות רגשות), יחד עם קבלה עמוקה, תיקוף / ולידציה ופיתוח עמידות למצוקה. המטרה המרכזית הייתה הפחתת התנהגויות סיכון ו/או התנהגויות המפריעות ומעכבות טיפול. בעשור האחרון התפתחתה השיטה והוכחה יעילה לטיפול בכל ספקטרום ההפרעות בהן קיים היעדר ויסות רגשי: הפרעות אכילה, הפרעות קשב וריכוז, התמכרויות, התקפי זעם, חרדה, דיכאון, שליטה בדחפים, טיפול בטראומה ועוד.

עוד ועוד מחקרים קליניים מבוקרים מעידים על יעילות המיומנויות הנרכשות ב-DBT לכל אדם, גם אם הוא מוגדר מבחינה קלינית כ״נורמלי״.
השיטה נבחנה על אוכלוסיות בגילים שונים והותאמה לטיפול דיאלקטי התנהגותי לבני נוער וילדים.

בבלוג זה, DBT Israel, נעלה מחקרים חדשים, מושגי מפתח, עדכונים, פוסטים אורחים של אנשי מקצוע, המלצות על ספרים וסרטים, הזמנות לכנסים וימי עיון רלוונטיים ועוד.


המוקד העיקרי של טיפול DBT הוא ללמד את המטופל לחיות חיים שראוי לחיותם:

  • לווסת רגשות עוצמתיים ולהפחית התנהגויות שליליות הנובעות מאותם רגשות
  • לבטוח ברגשות, במחשבות ובהתנהגויות
יעדים אלו מושגים באמצעות תרגול מיומנויות (גם בקבוצת המיומנויות), טיפול פרטני, הטמעה ויישום המיומנויות בעיתות משבר ומצוקה, ארגון הסביבה וקבוצת עמיתים למטפלים.


המיומנויות נחלקות ל-4 קטגוריות:
  1. מיומנויות להגברת היעילות הבינאישית במצבי קונפליקט.
  2. מיומנויות לוויסות רגשי (בעיקר רגשות מכאיבים).
  3. מיומנויות לפיתוח עמידות במצבי מצוקה.
  4. מיומנויות ליבה של קשיבות (מיינדפולנס).

בקבוצת מיומנויות DBT, שנפגשת אחת לשבוע, נלמדות ומתורגלות כל המיומנויות לעיל, וכן ניתנים שיעורי בית לתרגול גם במהלך השבוע.
הרציונל הוא שהמטופלים יוכלו ליישם ולהטמיע את המיומנויות ההתנהגותיות שהם רוכשים בקבוצה, גם בהתמודדות שלהם עם הבעיות היומיומיות המתרחשות בחייהם (רכישה, חיזוק והכללה של המיומנויות). המטופלים יכולים להתקשר למטפל על מנת לקבל סיוע בהטמעה ובהכללה של המיומנויות החדשות שנלמדו בזמן אמת.



סיכמה: שיר אינדיג

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תיקוף בקבוצת מיומנויות ב-DBT

  אנחנו יכולים לתקף רגשות, מחשבות והתנהגויות בעצמנו ובאחרים. לתקף זה לא להסכים תיקוף זה לא אומר הסכמה.  תיקוף אינו בהכרח אומר שאתם אוהבים או...