יום שני, 11 בספטמבר 2017

שלבים ומטרות בטיפול DBT

טיפול דיאלקטי-התנהגותי, או DBT, עוקב אחר מספר כללי בסיס קבועים, אך עשוי להשתנות ממטופל למטופל בהתאם לחומרת התסמינים אותם הוא מציג. למשל, התערבויות טיפוליות הקשורות בהתמכרות אמנם יהיו דומות, אך ינוהלו באופנים שונים עבור מטופל מחוסר-בית המרבה לנקוט בהתנהגות אובדנית, ומטופל מתפקד יחסית הסובל מבעית שימוש בחומרים.


פרוטוקול הטיפול ב-DBT מתעדף טיפול בגורמים המהווים את מידת הסכנה הניכרת ביותר לחייו או איכות חייו של המטופל בכל שלב של הטיפול. בהתאם לכך הטיפול עצמו בנוי לרוב מארבעה שלבים: השלב הטרום-טיפולי, ועוד אחד עד ארבעה שלבי טיפול נוספים שמספרם תלוי בחומרת מצבו של המטופל בתחילת הטיפול.
בשלב הטרום-טיפולי המטופל והמטפל מסכימים באופן משותף ומפורש מה יהיו מטרות הטיפול, ונערך הסכם, לרוב בעל פה, בו מתחייבים המטפל והמטופל לגבי מספר כללי יסוד למסגרת הטיפולית – למשל, מצידו של המטופל, להגיע לכל הפגישות ולשלם כנדרש, ומצידו של המטפל, התחייבות לסודיות ולטיפול מקצועי. מכיוון שטיפול DBT אינו יכול להיערך בכפייה, הטיפול לא החל כל עוד לא התבצעה התחייבות הדדית כנדרש.
בשלב הראשון מתמקדים במופעים החמורים ביותר של ההפרעה, בהתאם לסדר עדיפויות המוגדר על פי פרוטוקול הטיפול. ראשית מתמקדים בהתנהגויות המהוות סיכון מיידי לחייו של המטופל ולסביבתו, לאחר מכן בהתנהגויות העשויות לפגוע בטיפול עצמו, התנהגויות הפוגעות באיכות חייו של המטופל, ולבסוף מתמקדים ביכולות הנדרשות לביצוע שינוי בחיים, הרלוונטיות לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית (BPD): תחושת זהות, ויסות רגשי וקוגניטיבי, יעילות בינאישית, וסבילות למצוקה. ב-DBT חשוב להעביר שמטרות הטיפול אינן רק למנוע התנהגויות בעייתיות, אלא ליצור שינוי משמעותי בחיים.
מטופלים רבים המתמודדים עם BPD חוו בשלב מסוים בחייהם טראומה רגשית כלשהי. לכן המטרה בשלב השני היא יצירת קשר וחוויה רגשית מיטיבה, וביסוס החיבור בין המטופל לסביבתו. השלב השלישי עוסק ביישום של כל מה שנלמד על ידי המטופל במטרה לפתח את הכבוד העצמי, המוסריות, תחושת השליטה, ואת היכולת לפתור בעיות בחיים. המטרות בשלב הרביעי נופלות באזור שהינו קצת מחוץ לחתום הטיפולי המסורתי, ובעלות דגש יותר רוחני, כמו חיזוק תחושת הסיפוק בחיים, והיכולת לחוש חופש ושמחה.
למרות שהתהליך הטיפולי הוצג בצורה לינארית, בפועל אין זה מפתיע שבשלבים שונים בטיפול עשויים לחזור ולדון במטרות ובהתחייבות בהם עסקו המטפל והמטופל בשלב הטרום-טיפולי. השלבים עשויים גם לחפוף אחד לשני, והמעברים ביניהם אינם בהכרח חלקים. למשל המעבר מהשלב הראשון לשני עשוי להיות קשה מאוד למטופלים מסוימים שכן הוא דורש חשיפה בפעול לסיטואציות רגשיות מכאיבות בעקבותיהן עשויה להתרחש התנהגות חסרת-שליטה ומזיקה.

בתהליך טיפולי לוקחים חלק מספר גורמים, כשבידי כל אחד האחריות ליישום מטרות שונות של הטיפול. מאמן הכישורים, העובד עם המטופל על רכישת כישורים שונים, ייעזר בפסיכותרפיסט למשל כאשר יש צורך להתמודד עם התנהגויות אובדניות או כאלה הפוגעות בהליך הטיפולי. חשוב שהטיפול יהיה זמין לכל אדם ללא תלות ברמת חוסר השליטה ההתנהגותית שלו, אחרת הטיפול עשוי להפוך לאמצעי לפתרון משברים, ולא לתהליך המעודד צמיחה אישית.

סיכם: גיא רומח

מקור:
DBT Skills Training Manual, 2nd Ed. Marsha M. Linehan (2015) New York: The Guilford Press

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תיקוף בקבוצת מיומנויות ב-DBT

  אנחנו יכולים לתקף רגשות, מחשבות והתנהגויות בעצמנו ובאחרים. לתקף זה לא להסכים תיקוף זה לא אומר הסכמה.  תיקוף אינו בהכרח אומר שאתם אוהבים או...